Sunday, June 12, 2011

Nur Hadid


salam wrt..=)
alhamdulillah..syukur kepada Allah atas segala hidayah dan kasih sayang yg x berbelah bahagi ni..alhamdulillah3x..

hari ni hari last usrah bersama adik2..waa,,sedih..last usrah sbb diorg dah nak balik msia..siti n dhirah selasa ni dah bertolak..fatimah plak on 28th of june..

nur hadid..w/o zyrith..sibuk jd photographer!^^


so,aku n zy decide nak buat usrah last for this sem..kitorg buat kat park depan hostel M2..alhamdulillah,,Allah berikan suasana yg tenang masa kitorg berusrah td..

pengisian hari ni ade 3 :

1. tadabbur surah al-hujurat (ayat 10-18)
kenapa pilih surah ni utk ditadabbur?firstly,aku suke sngt ayat2 drpd surah ni..sngt memotivasi n bg pengajaran jugak..n it's all about ukhuwah..aim kitorg ialah klu boleh nak bg diorg rase kemanisan berukhuwah tu..apa tujuan kita berukhuwah n kepentingan dalam menjaga sesebuah hubungan persaudaraan itu..kerana setiap muslim itu bersaudara..=)
harapannya,supaya diorg dpt jaga ukhuwah sesama usrati sepanjang cuti summer ni n klu boleh sampai bila2 iA..Ya Allah,permudahkanlah segala yg telah Kau tetapkan bg kami..peliharalah ukhuwah antara kami..di dunia ini kami bertemu dan berpisah,di syurga hendaknya kami bertemu semula..amin..~~

fokus itu asas kejayaan!hehe..

khusyuknya mereka~~


2. sesi tukar2 hadiah
huhu..part ni touching sket..setiap org kena bg something yg diorg syg n bg kepada usrati yg terpilih..setelah undian dibuat,zyrith kena bg hadiah pd siti..zyrith bg rantai yg die beli kat egypt aritu..suppose kena bg pada adik die tp rezeki siti,siti yg dpt..*adik jugak kan..^^

xnampak sngt rantainye..tp nmpk mereka sngt bahagia..like2!!

then,,siti kena bg pada fatimah..fatimah dpt bracelet..cantik sngt..seriously!*ros,,enuf,,it's not urs..taula anda sngt suke silver thingy..hehe..
siti sngt suke bracelet tu n die selalu jugak pakai bracelet tu..but for this time,,fatimah plak yg dpt rezeki Allah ni..=)

a sincerely gift from siti to her..^^

after siti,,fatimah punye turn plak..suasana cam senyap jap sbb fatimah cam sedih..
xde pape pun..cume hadiah yg die nak bg ni die syg sngt2..katenye,,itula yg menemani die time die sedih..die kate hadiah tu x seberapa tp die sngt sayang..n guess who'll receive that valuable gift?!it's me..rosdiana idham halis..hamba Allah yg sngt kerdil ni dpt present yg sngt precious tu..mungkin pada pandangan org apa yg aku dpt ni x seberapa jika nak dibandingkan dgn hadiah ratusan ringgit,,tp bg aku,,inilah hadiah yg paling berharga sekali..it's love that count!
aku dpt tasbih n hair band from fatimah..waaaa..i'm so touched!=')

Ya Allah ini peringatan dariMu agar aku sentiasa ingat akan diriMu dgn sentiasa berzikir memuji kebesaranMu..insyaAllah..moga Kau pilih aku utk ikhlas..amin..~~

mcm blurr sket tp nampak x tasbih hijau atas tgn tu?hehe..it's mine..^^

ok,,after turn fatimah..aku plak..huhu..aku kena bg kat dhira..n aku pilh utk bg bracelet jugak n buku manzil..ok,,why i gave her those things?
ehemm,,aku bg bracelet tu sbb aku dpt from ezrin..who's ezrin btw?ezrin is one of my friend when i was studying at MSU..i really like her bracelet at that time,,sampai kan die boleh bg that bracelet juz for me..die kate die x pakai sngt..hoho..aku suke sngt time dpt tu..biasela perempuan..suke benda2 cmtu..then,,sekarang aku nk dhira plak yg jage that bracelet..
ok,,kenapa plak aku hadiahkan buku Manzil tu?dalam buku tu ade doa syifa'..sepanjang aku sakit aritu,,aku bace buku tu sambil nangis2..disebabkan kesakitan yg teramat kan..aku hanya mampu berdoa..aku dah xtau cm mane lg nak buat bg melegakan sakit aku tu..aku suke satu ayat dalam doa syifa' tu..

''Dan apabila aku sakit,Dialah Yang Menyembuhkan aku.''-asy syu'ara 26:80

bila aku nampak je ayat ni..aku jadi yakin..yang semuanya akan selamat iA..dan alhamdulillah,,Allah dah sembuhkan penyakit tu..=)
dalam buku tu bukan setakat ade doa syifa' tp ade lg 2-3 doa lain..nak tau?ce cari kat kedai2 buku islami n have it 1 for ur own..!!insyaAllah,,moga Allah redha..~~
harapan akak utk nadhirah klu2 diberi ujian kesihatan oleh Allah,,jgn pernah lupe utk sentiasa berdoa pd Dia..medium dah ade,tinggal nak bace n amalkan..ok!^^

hadiah akak utk dhirah..=)

ok,,lepas turn aku,,turn dhira plak..die kena bg kat zyrith..hehe..sweet,,die bg blanket!what a surprise~~..katenye,setiap barang yg die ade die syg sngt2..n die pilih utk bagi hadiah tu..=)
hmm..sweetnye this love!^^

comel x?=)

kesimpulannya,,bila kita ade something yg kita syg,,let's share it with others..spread the love that comes from Allah..BUT,this example valid for certain things only..hope all of u can understand what i mean..heee..

3.sesi curhat

semua org share pengalaman masing2..sebelum
masuk usrah n selepas masuk usrah..ape yg diorg dpt..best ke x,,nak teruskan lg ke x..mcm2 la..alhamdulillah,,komen positif yg diterima..^^
insyaAllah,,diorg akan teruskan DnT ni..moga Allah permudahkan..amin..=)

nak share sket..*cam dah bnyk je ros..huhu..*mase mule2 dpt offer utk jadi murabbiyah dulu cuak jugak..boleh ke?layak ke?mampu ke?aku ke?..errr,,bnyknye 'ke'..
then,,berbekalkan semangat drpd support system yg aku ade sprti usrahmates,sisters,friend n senior2..aku cuba utk melangkah setapak ke hadapan..ini tanggung jawab besar..utk membawa adik2 lebih mengenal tujuan hidup n mengenal Allah..iA..then,,aku diamanahkan dgn 3 org puteri yg comel2..siti rabiatul adawiyah,nadhirah n siti fatimah..n my co-murabbiyah ialah zyrith natasya..

my co-partner..jzkk for everything zy..love u fillah..moga Allah redha dgn setiap usaha kita..amin=)


gembira sbb ada kamu semua..~~

jazakillah semua,..kalian semua sngt membantu diri ini utk menjadi yg lebih baik..iA..
pernah dulu,diri ini takut dgn bayang2 sendiri..tp itu dulu..iA,,moga dikuatkan semangat..=)
semoga berjumpa lg di semester depan ye..take care semua..roger2 ye nnt di malaysia..^^

p/s : usrah is a family..it's not a extremism thingy..it's all about love,ukhuwah n Allah..im ok with usrah..what about u?



No comments:

Post a Comment