Friday, June 3, 2011

kasih sayang Allah..

salam wrt semua..semoga sentiasa dalam redha Allah hendaknya..amin..=)

minggu ni aku dapat ujian drpd Allah..selalu jugak aku dpt,,tp yg kali ni melibatkan kesihatan jasmani aku..aku dapat ujian tu dalam hari isnin ritu n bertambah teruk sampai ke rabu..

habis je syura kat bilik kak nat,,aku pun bgtau masalah aku kat kak shazz..disebabkan aku mmg dah ade temperature n pening kepala bagai..so,,aku decide yg family kecilku di sini kena tau sakit aku ni..

aku tunjuk la kat kak shazz n semua ape yg berlaku sebenarnye..diorg semua terkejut n bg diagnosis sendiri itu sakit ape..haru biru jugakla time tu..tp aku ok je..tu tandenye diorg sngt care pada aku kan..^^

then,,kakak2 decide nak bawak aku pegi klinik PFU esok..takut berlarutan sakitnya kan..alhamdulillah,,dengan izin Allah aku pun dah dirawat dengan doktor kat sana dan diorg sahkan aku kena _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _..
aku pegi ditemani kak nat dan tepat andaian kak nat tentang sakitku tu..waaa,,bravo2 kak nat..dah ready nak jd doctor dah tu..amin..

doctor kat klinik tu examine juz by visual examination sbb mmg mcm tu la cara diagnose sakit tu..sbb mmg rarely penyakit yg ade 'benda alah' mcm tu instead of chicken pox..doc kate penyakit aku tu dah teruk sangat..by hook or by crook kena makan ubat jugak haritu,,which mean semalam..
n die kate ubat aku tu ade yg harganya agak mahal...aku pun dgn muka redha terima jela..asal x masuk hospital aku syukur alhamdulillah dah..xpela berapa pun harganya..aku dah trauma masuk hospital sini..mengingatkan aku tntg another penyakit yg aku dapat dulu dgn shalini yg skrg dah balik msia disebabkan cross hospital infection..kesian dia..shalini,,imy..='(

ok,,as kluar je hospital,,aku straight kol rumah kat msia..sbb kos ubat yg agak mahal n mmg hak diorg kena tau yg aku sakit..tp sebelum aku kol tu aku dah risau2 dah..nnt mak ayah nangis plak klu cakap aku sakit..anak die yg sorang ni asyik sakit2 je..=.='

tp alhamdulillah,,Allah tu Maha Pengasih lg Maha Penyayang..Dia akan mudahkan segala urusan hambaNya kalau utk kebaikan..n aku termasuk dalam kalangan tu insyaAllah..alhamdulillah yg angkat kol mak n mak tenang dan dia dpt terima dgn redha..syukur Ya Allah,,klu boleh sudah2la mak ayah menangis disebabkan ujian2 yg Kau berikan padaku..hancur luluh Ya Allah mendengar n melihat mak n ayah yg paling baik di dunia ni mengalirkan air mata..Ya Allah klu boleh Kau timpakan azab jgnlah pada ibubapaku kerana mereka telah menjalankan tanggung jawab mereka dgn cukup sempurna..

ok,,lap2 air mata kamu ros..be strong..remember that Jannah is only for those who r strong enuf to face the challenge from Allah..

balik2 tu aku terus pegi beli ubat dgn kak nat..sebelum tu sempat aku pinjam duit housemate dulu sbb kate doctor ubat aku tu ocen dorogaya..aku x taula berape mahal sngat ubat tu..
then,,kat apteka a.k.a pharmacy aku tunjuk list ubat kat pharmacist..mmg style kat russia kena beli ubat sendiri yg telah doc prescribed..terkejut die sbb aku kena ambik ubat dlm kuantiti yg bnyk..masa pun berjalan..n tup2 aku kena bayar dalam rm 500++ (setelah diconvert drpd currency ruble)

Ya Allah,,betulla kata doc td,,mmg mahal pun ubatnya..x cukup duit la plak..hmm,,so,kitorg beli mane yg cukup dulu balik nnt baru ambik duit kat kak shazz..terpaksa pinjam duit kak shazz plak sbb aku x larat nak pegi atm keluarkan duit..nnt tambah sakit..then,,petangnya pegi balik apteka then beli ubat yg x jadi beli tu..alhamdulillah..beli jua akhirnya..

balik rumah aku sapu krim n makan ubat seperti dinyatakan dalam list doc tu..ade 3 jenis ubat..@.@
2 ubat makan,,1 ubat sapu..yg ubat sapu tu la yg sngt menguji tahap kesabaran..sakit amat Ya Allah..pedih sngt..tp nak sembuh kena sabar sikit la kan..kena selalu ingat Allah..penyakit tu Dia yg bg dan Dia juga la yg sembuhkan..yakin!

alhamdulillah aku dianugerahkan dengan kasih syg Allah melalui family kecilku di sini..Allah tlg aku melalui mereka..roommates,,usrahmates,sisters...totally amazing Ya Allah kasih syg yg Kau berikan..

Kau tiada di sisi ku secara tampak utk Kau letakkan ubat..tp Kau berikan shbt yg baik utk melakukannya..
Kau tiada di sisi ku secara tampak utk memberiku kata2 semangat utk terus bersabar dgn ujianMu..tp Kau berikanku shbt yg baik utk melakukan semua itu..
Sungguh Ya Allah ,,aku dapat merasakan kasih sayangMu yg x berbelah bahagi..

Allahu Allah,,keperitan yg aku rasai ini mungkin x dpt menandingi dosa aku padaMu..
ujian ini yg aku dpt dan aku redha,iA..
Firman Allah yg bermaksud :

"Allah tidak akan membebani seseorg melainkan sesuai dgn kesanggupannya..."-al-baqarah : 286

"...Dan Kami pasti akan uji kamu dengan sedikit rasa takut, rasa lapar, kekurangan harta, kekurangan nyawa dan kekurangan buah-buahan. Dan berilah khabar gembira kepada orang sabar".-al-Baqarah : 155

benar,,Allah berikan kita ujian sbb Dia sayangkan kita..Dia mahu kita selalu mengingatiNya..dan di masa sakitlah kita selalu ingat tntg Allah..kita jarang mengingat Allah diwaktu kita seronok2..astaghfirullah..pengajaran bg kita semua..ingatlah Allah secara istiqamah..bukan dikala sakit shj..serius kena ambil ibrah drpd frasa 'ingat 5 perkara sebelum 5 perkara'..

insyaAllah,,selangkah kita mendekati Allah, beribu langkah Dia mendekati kita..mari mendidik diri menjadi amatullah = hamba Allah

p/s : Ya Allah, semoga aku membesar menjadi seorg doctor muslimah yg sihat rohani n jasmaninya..Ya Allah,,moga Kau redha..sungguh NabiMu Ayub Kau uji dengan ujian yg getir,dia nabiMu,,aku hambaMu yg hina,,meminta belas kasih sayangMu..help me Ya Allah,to get thru all this things smoothly..amin..

wallahu ta'ala a'lam..=)



No comments:

Post a Comment